גינון בר-קיימא ליצירת מרחב עירוני ירוק ומרפא - דבי לרר

גינון בר-קיימא ליצירת מרחב עירוני ירוק ומרפא

עיר ירוקה ומטופחת היא אחת מהדרישות הבסיסיות של התושבים מראשי הערים. יותר מ-90% מהאוכלוסייה בישראל גרים במרחבים העירוניים והיכולת של צמחייה להשפיע על  איכות החיים בעיר, גדולה מאוד. רוב הערים הפנימו כבר את ההבנה כי עיר ירוקה היא חשובה ואנשי המקצוע ומקבלי ההחלטות משקיעים תקציבים גדולים בטיפוח המרחב העירוני. אולם למרקם הצמחי והירוק יש חשיבות גדולה הרבה יותר מאשר רק השפעה על מראה העיר והיופי שלה.

הצמחייה בעיר מסננת את האוויר ומורידה את כמות האבק, מייצרת חמצן, קולטת  CO2, יוצרת מיקרו אקלים ומורידה את הטמפרטורה. הצמחייה קולטת מי נגר ומורידה את העומס ממערכות הניקוז, תומכת במגוון הביולוגי ומעשירה את העיר במגוון של ציפורים, פרפרים, מאביקים וחיות רבות נוספות. הצמחייה מצמצמת מפגעי רעש,  מאפשרת מרחבים ירוקים להליכה, משחק ומפגש, מורידה רמות של מתח ועומס נפשי ומפחיתה פשיעה ואלימות.

עיר ירוקה מאוד, עם שפע של צמחייה עבותה ושופעת, עם הרבה עצים וגנים ציבוריים, היא עיר עם איכות חיים טובה יותר. 

כדי להרוויח את כל אותם הדברים הטובים שיכולה הצמחייה לאפשר למען איכות החיים שלנו, ולאפשר לצמחייה ליצור לנו מרחב ירוק ובריא למגורים,  יש לתכנן, לנהל ולתחזק את המרחב הירוק בדרכים אקולוגיות ובנות קיימא.

 יש להפחית מאוד את כמות הריסוסים והכימיכלים, להשתמש במגוון גדול של צמחייה מקומית רב שנתית ולהמעיט מאוד את השימוש בצמחייה עונתית שאותה יש להחליף שוב ושוב. יש לצמצם את שטחי המדשאות שצורכות הרבה מים, דישונים וריסוסים ולהגדיל את שטחי החורשות וכמויות העצים. יש  לתכנן מתוך ההבנה כי  תכנון משמר קרקע המתחשב בכמות המשאבים (מים, תקציב ועבודה) העומדים לרשות העיר, יכול ליצור בעיר מערכת אקולוגית התומכת בחיי התושבים הגרים בה.

בכל המקומות בהן יש מחסור בקרקע פנויה לשתילה, יש לתכנן קירות וגגות ירוקים. בכל הגנים ובתי הספר יש ליצור גינות נוי וירק שיאפשרו לילדים מגע עם האדמה ועם הצמחים, ילמדו אותם להתקרב לנושא ולהיות חלק מתהליך יצור המזון המקומי.

יש לנצל גגות פנויים באזורי תעשייה ובבניני המשרדים ליצירת גגות ירוקים שחלקם לפחות יהיה יצרני וישתתף במעגל יצור המזון המקומי.

עצי צל גדולים מפחיתים את תופעת "אי החום" העירוני ועוזרים להתמודד עם הנזקים של שינויי האקלים. שדרות עצים גדולות ומצילות, מאפשרות מקום נעים להליכה, נסיעה באופניים, טיול ומשחק. הן מעודדות מפגשים בין תושבים ויוצרות עירוניות טובה.

חשיפה רבה לצמחייה שופעת  וירוקה מאזנת לחצים נפשיים, מרגיעה מורידה מתח ולחץ מחיי היומיום ומאפשרת מפלט מעומס החיים העירוניים.

ככול שהעיר ירוקה יותר וגדלה היכולת של התושבים לשהות ולהיות חלק מאותו מרחב ירוק (ולא רק לראותו מבעד לחלון המכונית) כך שומרת הצמחייה על בריאותם, ומאפשרת איכות חיים להם ותמיכה לסביבה.


דבי לרר